Banner image

Öppen kurs

Retorik för ekonomer


Vill du uttrycka dig tydligt och enkelt så att både ekonomer och icke-ekonomer förstår? De riktigt framgångsrika ekonomerna vågar och kan uttrycka sig enkelt så alla förstår. De har förmågan att fördjupa sig utan att tappa bort sina åhörare och samtidigt presentera ekonomiinformation på ett sätt som engagerar och övertygar. På denna kurs får du lära dig att vara så intressant så att du behåller åhörarnas uppmärksamhet.

Om kursen

På denna praktiska hands-on-kurs får du lära dig att förklara komplexa ekonomiska samband så att budskapet når fram. Hur du får din redovisning att bli tydlig och når ut till verksamheten. Du får metoder för att kunna avgränsa och förklara ekonomisk fakta på ett effektivt sätt. Och att få andra att förstå värdet av siffror. Du får även lära dig hur du anpassar din kommunikation och ditt budskap till både ledning och organisation så att det ger resultat. Helt enkelt att få en stärkt roll och få ett större genomslag i verksamheten.

Lär dig:

  • Förberedelser som stärker dig.
  • Disponera din presentation – vad vill du uppnå?
  • Anpassa din struktur och ditt budskap efter målgrupp.
  • Att presentera för ledning, marknad och annan verksamhet.
  • Att presentera siffror och tabeller så alla förstår.
  • Att tala så andra lyssnar – använd språket rätt.
  • Hur du gör fängslande inledningar och starka avslut.
  • Kroppsspråk och röst som förstärker ditt budskap.
  • Bli medveten om de signaler du sänder ut.
  • Inspirera och skapa engagemang.
  • Så omvandlar du nervositet till positiv anspänning.
  • Att använda bilder och PowerPoint som förenklar och förstärker.
  • Så bemöter du kritiska frågor.

För dig som:

Detta är en kurs för dig som är ekonom, redovisningskonsult, ekonomichef, controller eller företagsledare. För dig som vill göra ekonomiinformation lättförståelig och ekonomiska rapporter till ett kraftfullt verktyg för att uppnå ekonomi- och verksamhetsmål.


Skriv ut

Kursdatum och info

Stockholm

23-24 november

Pris: 12 900 kr
Antal kursdagar: 2
Lediga platser: Ja
Kursplats: Gamla stan
Tider: 09:00-16:30

Anmäl dig

26-27 april

Pris: 12 900 kr
Antal kursdagar: 2
Lediga platser: Ja
Kursplats: Liljeholmen
Tider: 09:00-16:30

Anmäl dig

Det här ingår i kursen

Innan kursen

Innan kursen får du ett 'Välkommen-mail' där du får veta allt om kursen. Plats, tider, kursledare och om det är något du behöver förbereda.

Rolig utbildning

Det är roligt på våra kurser. Hjärnan och kroppen vill ha roligt för att lära sig. Många har sagt 'Tiden går alldeles för fort för att vi har så roligt'.

Delaktighet och träning

Du är delaktig hela tiden. Du tränar och lär dig genom att du hela tiden får olika uppgifter, övningar och aktiviteter. Detta gör att du är med i processen och verkligen lär dig. En bonus är också att det är väldigt roligt.

Lärande

Deltagare som sitter och lyssnar lär sig enbart omkring 20%. Vi vill att alla ska lära sig så mycket som möjligt, därför ser vi till att hela utbildningen är varierande, kreativ och verkligt lärande. Så att du har möjlighet att lära dig ända upp till 100%.

Fika, lunch, fika

Vår ordinarie lunch, kaffe och fika ingår i kursavgiften. Godisskålen står alltid framme. ;)

Kursmaterial

Anpassat kursmaterial som du kan använda på hemmaplan ingår. Du kan gå tillbaka och använda det när du behöver friska upp minnet. Du får också ett diplom.

Snabbt tempo

Du kommer att uppleva att det är snabbt tempo som gör att det är både lärande och roligt. Det innebär också att det blir varierat och vi hinner med massa olika moment.

Checklista

Du får alltid en lista som innehåller de viktigaste punkterna som vi har jobbat med under kursen. Där du snabbt kan få tips på hur du ska göra.

Efter kursen

Direkt efter kursen får du diplom och du får fylla i en utvärdering. Du kan alltid kontakta kursledaren eller Retorikhuset om du har någon fråga eller fundering.

Vad andra sagt om kursen

"Den bästa kurs jag gått"
Annika Sten, Hemköp, Torget Mellerud

"Det viktigaste var strategin för att vinna gehör i förhandlingen och strukturerna för att sortera upplägg i förhandlingen."
Cajsa Linder, Arbetsgivarverket

Läs flera